۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
بازار نفت دوباره جان گرفت

با احتمال کاهش بیشتر تولید نفت اوپک پلاس، قیمت نفت در معاملات نخستین روز کاری بازارهای جهانی به بالای ۸۱ دلار در هر بشکه افزایش یافت.

به گزارش صدای بورس، قیمت نفت در معاملات امروز بازارهای جهانی افزایش یافت زیرا انتظار می‌رود اوپک پلاس میزان کاهش تولید خود را با هدف تقویت قیمت‌ها، بیشتر کند.

قیمت نفت ۴ هفته بود که به علت کم شدن نگرانی‌ها در مورد اختلال در عرضه نفت در غرب آسیا و درگیری میان اسرائیل و حماس کاهشی شده بود.

هر بشکه نفت برنت با ۸۰ سنت افزایش ۸۱.۴۱ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۷۲ سنت افزایش ۷۶.۶۱ دلار معامله شد.

پس از اینکه منابع آگاه در روز جمعه از احتمال بررسی کاهش بیشتر تولید در نشست ۲۶ نوامبر اوپک پلاس خبر دادند، قیمت نفت در معاملات آخرین روز کاری بازارهای جهانی ۴ درصد افزایش یافت.

قیمت نفت از اواخر ماه سپتامبر تقریبا ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داده بود.

تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی نوشتند: «مدل آماری ما از تصمیمات اوپک نشان می‌دهد که با توجه به کاهش موقعیت‌های سوداگرانه و کاهش بیشتر تولید و زمان‌بندی و افزایش بیش از انتظار ذخایر، امکان کاهش تولید بیشتر وجود دارد.»

این بانک پیش‌بینی می‌کند که کاهش تولید موجود در سال ۲۰۲۴ به طور کامل ادامه می یابد و کاهش تولید دواطلبانه یک میلیون بشکه‌ای عربستان هم تا سه ماهه دوم سال آینده تمدید و به تدریج از ماه جولای کم خواهد شد.

تونی سایکامور، تحلیلگر بانک آی‌جی معتقد است به علت احتمال کاهش تولید بیشتر اوپک پلاس، قیمت نفت خام آمریکا ممکن است به ۸۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد، هرچند کاهش قیمت به کمتر از ۷۲ دلار، دولت بایدن را تشویق می‌کند تا ذخایر راهبردی آمریکا را پر کند.

از طرفی، سرمایه‌گذاران به دنبال تحریم‌های واشنگتن علیه ۳ نفتکشی که نفت به هند فرستادند، منتظر اختلال در عرضه نفت روسیه هم هستند.

در عین حال، مسکو در روز جمعه ممنوعیت صادرات بنزین را لغو کرد.

منبع:فارس

کد خبر 483302

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • مجلس راه افزایش قیمت بنزین را بست

    مجلس راه افزایش قیمت بنزین را بست

    نمایندگان مجلس با حذف بندی موافقت کردند که شائبه افزایش قیمت حامل های انرژی از جمله بنزین از آن استنباط می شد.

  • سال 1403 دلار چند بخریم؟

    سال 1403 دلار چند بخریم؟

    برخلاف انتظارات افزایشی در بازار ارز به دنبال وقوع جنگ در خاورمیانه، آرامش در بازار ارز در ایران برقرار ماند و قیمت دلار همچنان با نوسانات اندک در محدوده ۵۰ هزار تومان جابه‌جا می‌شود.

  • پیش‌بینی تازه درباره بنزین که دلهره‌آور است

    پیش‌بینی تازه درباره بنزین که دلهره‌آور است

    بعد از تجربه سخت و ناموفق آخرین افزایش قیمت سوخت؛ دولت تصمیم گرفت به روش‌هایی روی آورد که خود نام راهکارهای غیرقیمتی بر آن گذاشت. یکی از این طرح‌ها «بنزین برای همه» بود که به زعم حاکمیت توزیع عادلانه یارانه انرژی است و سهمیه بنزین به هر کد ملی تخصیص می‌یابد نه خودرو.

  • نفت ارزان شد

    نفت ارزان شد

    قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱۷ سنت معادل ۰.۲۱ درصد کاهش به ۸۲ دلار و ۱۵ سنت رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =